Reklámok a szocializmusból

Valaki egyszer azt mondta, hogy a régi reklámokon csak nevetni lehet, az újakon pedig csupán sírni. Lehet imádni vagy utálni, falra mászni vagy nosztalgiával megmosolyogni, de kétségtelen, hogy a szocialista magyar reklámokra nemzetközileg is felkapták a fejüket.

No, nem feltétlenül a minősége vagy a marketing szempontból tökéletes mibenléte miatt. A szocialista kori magyar reklámok ugyanis tudtak valamit, amit korabeli társaik nem: viccesek voltak.

Illetve legalábbis vicceskedni akartak egy-egy kecskerímmel, szójátékkal, olcsó szófordulattal. Ez pedig – egy-két példától eltekintve – nem volt bevett szokás a nemzetközi porondon. Nézzük csak:

Reklámok a szocializmusban

A fenti reklámcsokrot Sas István rendezőnek köszönhetjük, a páratlan összeállítás 234 hosszabb-rövidebb marketing kisfilmet tartalmaz. A derűs perceken túl markáns korrajzot is kaphatunk a 70-es, 80-as évek magyar társadalmáról, illetve lélektanáról.

Pityer

Szerkesztő, oldalgazda, a Retró Legendák alapítója

További cikkek a témában

Vakablak

Mi az a vakablak? Mit jelent és honnan ered?

Világos, mint a vakablak – tartja a mondás arra utalva, ha valami érthetetlen, felfoghatatlan, nehezen befogadható. De pontosan mi az a vakablak, milyen funkciót lát el, és hol találkozhatunk vele? A vakablak egy ablakhoz hasonló mélyedés, vájat a falban, ami nem nyitható és nem enged be fényt. Lehet egyszerű vagy akár díszes kialakítású is. A […]

11-es villamos

Ezeket a villamosokat ma már hiába keresnéd – Eltűnt villamosjáratok nyomában

1960-ban elkészült Budapest első Általános Rendezési Terve, mely elsősorban a város fellazítását tűzte ki célul.

Hawaii pizza

A hawaii pizzát valójában Kanadában találták ki

Lehet imádni vagy utálni, a sonkás-ananászos feltét a legtöbb pizzéria kínálatában megtalálható. De mi a története, és hogy került egy édes déligyümölcs a paradicsomszószos tészta tetejére?