Retro traktorok a történelemből

Érthető okokból az emberiség célja mindig is az volt, hogy különböző módszerekkel, eszközökkel
tegye egyszerűbbé és könnyebbé az életet. Így ment természetesen ez már a régi időkben is. Az
emberek el sem tudták korábban képzelni az életüket anélkül, hogy állatokat tartsanak, illetve, hogy
műveljék a földjeiket, hiszen ebből volt gabona, a gabonából pedig kenyér.

Ennek ellenére nem kis munka volt akkoriban a szántás, a vetés, mégsem volt az embereknek
választásuk ezzel kapcsolatban. Fizikai erejét az ember már több mint 160 évvel ezelőtt gépekkel kezdte el kiegészíteni, ezeket a gépeket pedig akkoriban még gőz, vagy egyéb folyékony tüzelőanyagok hajtottak.

Ekkortájt a ma Retro-nak számító mezőgazdasági gépek, és traktorok természetesen csodaszámba
mentek, hatalmas terhet vettek le ugyanis a földeken dolgozó emberek, és az igavonó állatokról is.

Innen indult a Traktorok története

Sokan talán nem is sejtik, de nekünk, magyaroknak igen sok mindent köszönhet az emberiség.
Többek között olyan mezőgazdasági gépeket kezdtünk el gyártani, melyeket még korábban sehol
máshol nem gyártottak, és nem használtak az emberek.
Akkoriban az emberek a földek megművelése miatt általában igavonó állatokat tartottak, és ezeknek
az állatoknak a vonóerejét kezdte kiváltani a traktor, melyet ebben az időben még gőz hajtott.

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy az emberek mikor hozták létre az első traktorokat, akkor az időbe egészen a 19. századig kell visszarepülnünk. Innen indul ugyanis a mai modern traktorok, és
mezőgazdasági gépek története, melyeket akkoriban még „önjáró talajműködő gépek” néven lettek
ismertek.

1920-ban végül lejárt a gőzhajtású mezőgazdasági gépek ideje, a gyártókat pedig leginkább a
gőzgépek rendkívül rossz hatásfoka ösztönözte arra, hogy kitaláljanak, és megalkossanak valami jobb,
valami hatékonyabb megoldást.

Az akkori traktorok még nagyban eltértek a mostaniaktól

Az 1943-ban legyártott Ganz szívógázmotor csupán egyetlen hengerrel rendelkezett, ám ez
meghaladta a 96 000 köbcentimétert. A pár száz lóerős teljesítményétől azonban az emberek nem
voltak túlságosan elájulva. Arról nem is beszélve, hogy ahhoz, hogy a gépet valaki beindítsa, szükség
volt egy plusz berendezésre is.

A HSCS megoldás jónak bizonyult, mely egy egyhengeres izzófejes motor társaságában jelent meg
először. Ez a motor kevés alkatrészből állt, egyszerű volt a gyártása, és nyersolajjal volt
működtethető. Előnye volt, hogy kevés karbantartást igényelt, és képes volt ellátni a legfontosabb
mezőgazdasági feladatokat, gondoljunk csak a talajművelésre, illetve a stabil erőgépként működő
cséplőgép hajtására. Ezt az izzófejes traktort akkoriban nem csak mezőgazdasági gépként, hanem a
tüzérségi vontatóként is elkezdték használni.

A magyar gazdaságban végül a kétütemű izzófejes traktorok is elkezdtek elterjedni, az R-20-22, illetve
az R-35, majd megjelent a továbbfejlesztett változata, mely a G-35 névre hallgatott. Utóbbi végül
továbbfejlesztették (GS-35), így ez már egy korszerűbb darabnak számított.

Kép forrása: freepik

Pityer

Szerkesztő, oldalgazda, a Retró Legendák alapítója

További cikkek a témában

Ikertelefon

Mi volt az ikertelefon, és miért kergetett az őrületbe minket?

Az ikertelefon a modern videóhívások és internetes összeköttetések tükrében ma már rossz viccnek tűnik csupán, jóllehet volt idő, amikor a hétköznapok cudar valóságaként köszönt ránk.

Masszázs és relaxáció

Rekreáció és masszázs a szocializmusban

Erősen téved, aki azt gondolja, hogy a különböző masszázs és dögönyöző gépek az újkor vívmányai. Nézzük, hogyan töltődtünk fel a szocializmusban.

Motoros bukósisak

A motoros bukósisak meglepő története

Egy hírportálon olvastam a minap, hogy Székesfehérvár mellett egy motoros balesetet szenvedett, életét a bukósisakja mentette meg. A hír kapcsán elgondolkodtam rajta, hogy vajon mióta áll ez a hasznos védelmi eszköz az ember szolgálatában? Logikusan a legtöbben rávágnánk: a motorozás kezdete óta, hiszen teljesen kézenfekvőnek tűnik, hogy a jármű gyártói a biztonságra is gondoltak a […]