Philippe Halsman egyik leghíresebbé vált fényképét elnézve szinte nem hagyja nyugodni a gondolat a szemlélőt: a fotó egészen biztosan trükkfelvétel, a kompozíció kizárólag a gondos utómunka eredménye. Pedig nem. A Dalí Atomicus egyetlen felvétel, és semminemű utólagos retusálást nem hordoz magán.
Salvador Dalí az 1940-es évek elején ismerte meg Philippe Halsman fotográfust. Az ismeretség hamar együttműködésbe, majd barátságba váltott. A mintegy 30 évtizedes barátság pedig művészileg is hatott a két férfira. Halsman fotóin a továbbiakban egyértelműen a Dalí inspirálta szürrealizmus a domináns, Dalí pedig a fotográfia segítségével adott teret megszületendő elképzeléseinek.
A Dalí Atomicus
Ha pedig két akkora tehetség mint Dalí és Halsman közös projektbe kezd, akkor az szinte borítékolható, hogy valami földöntúli születik meg a munkából. A Dalí Atomicus a festő New York-i stúdiójában készült. A exponálás rövid pillanatában Dalí elugrott a padlóról, mialatt Halsman felesége a magasba emelt egy széket, asszisztensei pedig három fekete macskát dobtak a levegőbe, illetve egy vödör vizet öntöttek a fotográfus kamerája elé.
A képre vetve egy pillantást látható, hogy milyen gondos tervezést és időzítést igényelt a művelet. Egy apró tévedés és a kompozíció szétcsúszik, értelmetlenné válik, a kép kellékei kitakarják egymást. Érdekesség, hogy az 1948-ban készült Dalí Atomicus a LIFE magazinban is megjelent. Halsman a víz helyett eredetileg tejet szeretet volna önteni, ám a II. világháborút követő szűkös esztendőkre való tekintettel ezt inkább elvetették. (Mint ahogy szerencsére azt is, hogy a kép kedvéért felrobbantsanak egy macskát.)