Charles C. Ebbets 1932-ben készült Ebéd a felhőkarcoló tetején című fotója talán túlzás nélkül a világ egyik legismertebb állóképe. Legtöbbünknek bizonyára már a cím alapján sikerült beazonosítani a képet: úgy egy tucat munkás lélegzetelállító magasságban ül egy épülőben lévő emeletes ház csupasz gerendáján. De mi a kép története? Valóban az ebéd idillikus pillanatát kapta el véletlenül a fotós vagy épp ellenkezőleg, minden tökéletesen megkoreografált, beállított és előre megbeszélt?
A lassan 100 éves fényképnek komoly kutatási múltja van: rengetegen próbálták kideríteni, hogy milyen alkalomból készült a fotó, a legelhivatottabbak pedig az építőmunkások személyét is megkísérelték beazonosítani. Ez egyébként több-kevesebb sikerrel meg is valósult.
Az elhíresült fénykép egészen pontosan 1932-ben, néhány hónappal az épület átadása előtt készült, és azt a pillanatot ragadja meg, amikor a Rockefeller Centert építő 11 munkás az ebédidejét tölti egy hosszú acélgerendán 250 méter magasan. Ez a leendő felhőkarcoló 69. emeletét jelentette.
A fénykép a New York Herald Tribune című folyóiratban jelent meg, a célja pedig a Rockefeller Center felhőkarcoló reklámozása volt. Ebből pedig az következik, hogy a fotó nagy valószínűség szerint előre beállított volt, vélhetően a fényképész kérte meg a munkásokat, hogy a reklám kedvéért foglalják el a hajmeresztő pozíciót. Hát ennyit a spontaneitásról.
Említésre került, hogy megszállott kutatók próbálták az építőmunkások személyét is beazonosítani. Hat ember nevét sikerült kideríteni: balról a harmadik Joseph Eckner, a negyedik Michael Breheny, az ötödik Albin Svensson, a hatodik Peter Rice. Jobbról az első Gusto Popovic, a harmadik pedig Joe Curtis.