Sztálin kávéscsészéje és a moszkvai metró nyomvonala

Idehaza erősen tartja magát a legenda, mely szerint a moszkvai metró körgyűrűje azért épült meg épp azon a nyomvonalon, mert Sztálin rátette a kávéscsészéjét a tervekre, ami nyomot hagyott a dokumentumon. A tervezők nem mertek vitatkozni a kommunista vezetővel, sőt, tiszteletére a metróvonal színválasztása is a barna lett.

A szóbeszéd már csak azért is ingoványos talajon áll, mert az internetes keresés során kizárólag magyar nyelvű oldalak bukkannak fel találatként. Egy ilyen mérvű legendát – feltéve persze, ha igaz lenne – bizonyára más nemzetek is felkaptak volna, legalábbis említés szintjén. De nem.

Sztálin kávéscsészéjének sztoriját egyébként az egyik legnagyobb nemzetközi városi legendákkal foglalkozó weboldal, a Snopes sem említi, noha rengeteg szóbeszédet elemez az egykori vörös vezérrel kapcsolatban.

Az ötös metró körgyűrűje és Sztálin nyomot hagyó kávéscsészéje

Nézzük, hogy mi áll a szóbeszéd hátterében, egyáltalán hogyan alakulhatott ki a szóban forgó legenda. Tény, hogy a moszkvai metró egyik nyomvonala (egyébként az ötös számú, Koltsevaya nevű metróé) valóban kör alakú. Ha figyelmesebben megvizsgáljuk, ugyan kiderül, hogy azért, mert egyéb metróvonalakat köt össze, lehetőséget biztosítva az átszállásra, de ettől most tekintsünk el.

Tény az is, hogy az ötös számú moszkvai metróvonal színe barna. Ez valóban így van, noha vélhetően arról lehet szó, hogy a legenda „idomult” a már meglévő tervekhez. Mit is jelent ez a ködös megfogalmazás? A körgyűrű nyomvonala barna, így a sztoriban szereplő, nyomot hagyó folyadék a kávé lett (lehetett volna akár kakaó is, de az vélhetően méltatlan lett volna az oroszok hatalmas és tisztelt, roppant tekintélyű vezéréhez).

Ha a nyomvonal piros vagy vörös lenne, akkor a történet vélhetően úgy idomult volna a tényekhez, hogy a nyomot Sztálin vörösboros pohara hagyta. Ha szürke, akkor pedig a hamutartója. Mint látható, a legenda tetszés szerint behelyettesíthető, amíg el nem fogynak a színek a palettán.

A moszkvai metróhálózat térképe

Tervezőzseni, vakszerencse vagy szimpla hoax

Az említett ötös metróvonal körgyűrűje forgalmas csomópontok, vasúti pályaudvarok, sugárutak alatt húzódik, sok esetben vonalvezetésük is megegyezik, így tehermentesítve a föld feletti közlekedést. Sztálin tehát vagy egy olyan tervezőzseni volt, aki ösztönből még a kávécsészéjét is jó helyre tette, vagy vakszerencséje volt.

De az a lehetőség is fennáll, hogy a legenda szimplán egy hoax, ami a pesti utcákon terjedt el. Az ötös metró vonalvezetése egyébként sem alkot tökéletes kört, kizárólag a turista- és utas tájékoztató térképeken jelölik annak az egyszerűbb szemléltetés kedvéért. Ide kattintva látszódik a Koltsevaya valós nyomvonala, amiből világosan kiderül, hogy egy kávéscsésze nem hagy ilyen formájú foltot.

Pityer

Szerkesztő, oldalgazda, a Retró Legendák alapítója

További cikkek a témában

10 történelmi tévhit

Rabszolgák építették a piramisokat? Hát, nem! 10 történelmi tévhit

A múltban felmerülő kérdések tisztázására gyakran évtizedek sem elegendők, és még mindig szép számmal akadnak olyan rejtélyek és mítoszok, amelyek megválaszolása a jövő történészeire vár.

Jobb és bal agyfélteke

A jobb és bal agyféltekés emberek legendája

A népi pszichológiában széles körben elterjedt az a nézet, mely szerint az agy bal fele az analitikus gondolkodásért, a jobb fele pedig a kreatív jellemvonásokért felelős.

Kínai nagy fal Hold

Látható a kínai nagy fal a Holdról?

Szűnni nem akaró makacssággal tartja magát a legenda, ami szerint az egyetlen, ember alkotta építmény a Földön, ami a Holdról szabad szemmel látható, az a kínai nagy fal.