A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb elemei a linkek és ezek attribútumai. Ilyen például a 14 évvel ezelőtt bevezetett „nofollow” címke is, amelyet 2019 szeptemberében a Google megreformált.
Bár tudjuk, a Google folyamatosan felülvizsgálja a keresőoptimalizálással kapcsolatos irányelveit, az mégis sokakat meglepett, hogy idén ősszel egy ilyen régi szabványba nyúltak bele, amit aztán a Google hivatalos blogoldalán be is jelentettek – számtalan algoritmus frissítéssel ellentétben, amelyekről csak találgatások vagy félmondatok szoktak terjedni a szakemberek között.
Az idei év legfontosabb változása lehet, hogy a Google nofollow link attribútuma ezentúl része lesz a rangsorolási algoritmusnak, írja a seopont.hu. Ez pedig sok SEO szakértő esetén kérdéseket vetett fel. Szerencsére ezek a kérdések mára már mind megválaszolásra kerültek, így a kezdeti pánikot felváltotta az új lehetőség kiaknázásának kutatása. Bár a hivatalos közlemény szerint csak minimálisan lehet hatással ez a változás a találati listára, az már előre látható, hogy az ügyeskedőknek óriási előnyt jelenthet, ha jól alkalmazzák az új szabványokat, ugyanis a Google nem csak a rel=”nofollow” feldolgozását módosította, hanem két új link attribútumot is bevezetett mellé.
Megkülönböztethetővé váltak a szponzorált és generált linkek
A link attribútumok változása két új tulajdonságot is elhozott számunkra. Az egyik a rel=”sponsored”, a másik pedig a rel=”ugc”. Mindkettő segít a Google számára megérteni, hogy egy-egy linket milyen módon vegyen számításba a linkerő átadás során. Akárcsak a nofollow esetében, ezeknél is csupán ajánlásokról beszélhetünk, ám tömegesen segít a Google számára megérteni, hogy mely tartalmak támogatottak, melyek felhasználó által ajánlottak és mellyek SPAM jellegűek.
A rel=”sponsored” megjelöléssel egy-egy PR cikkben, banneren vagy más linken található linkről tájékoztathatjuk a keresőóriás robotjait, hogy támogatott tartalomról van szó. Ezek a szponzorált hirdetések vagy más néven nem anyagi kompenzálás során kihelyezett hivatkozások ezentúl külön szerepet kapnak ezen megjelölés által.
A rel=”ugc” attribútum tulajdonképpen a User Generated Content rövidítéséből ered. A rendkívül hasznos tulajdonsággal olyan linkeket különböztethetünk meg, amelyeket a felhasználók helyeztek az oldalunkra. Tipikusan ilyen példa a fórumokban vagy hozzászólásokban elhelyezett hivatkozások, amelyek ezután már könnyedén azonosíthatókká válnak a Google számára is. A robotok által tömegesen posztolt SPAM linkek oldalai még nagyobb hátrányba kerülhetnek az új szabvány bevezetésével.
Hogyan alkalmazzuk ezeket az újításokat?
Bár már szeptember közepe óta elérhetőek ezek a tulajdonságok, a Google kiemelte, hogy a nofollow tulajdonság nem kötelező direktíva, vagyis azt csak is javaslatként, iránymutatásként fogja értelmezni a rangsorolásnál. Egy-egy ilyen link azonban mostantól szavazatként is értelmezhető, ha a Google robotjai úgy látják, így hosszú távon akár linkerőt is hozhat egy-egy nofollow beállítás is. 2020-tól pedig a nofollow linkeket a Google feltérképezési és indexelési célból is használni fogja majd.
A Google szóvivője azonban mindenkit nyugalomra intett és nem várja el, hogy a webmesterek és holnap tulajdonosok most tömeges átalakításokat végezzenek el honlapjaikon. Minden maradhat úgy, mint régen, de érdemes lesz az újításokat bevezetve az „ugc” és a „sponsored” attribútumokat is alkalmazni ezentúl.
Ráadásul ezek egyszerre is alkalmazhatóak egy-egy linkre. Például rel=”nofollow sponsored” vagy rel=”nofollow ugc sponsored”. Érdemes minél előbb alkalmazni ezeket az tulajdonságokat és nyomon követni a találati listát, mivel hosszú távon biztosan előnyt tudunk majd kovácsolni ezekből az újításokból.