A pedálos Moszkvics

Mi tagadás, a poszthoz történő utánajárás előtt nem gondoltam volna, hogy ennek a kis játékautónak ilyen bőséges, szerteágazó története van. Hihetetlen karriert élt meg, sőt, a Moszkvicsok mellett készültek Ladák is, amikkel sajnos nem volt szerencsém személyesen találkozni.

A pedálos verdák a Moszkvics gyár egy külön részlegében készültek, közvetlenül a „nagyok” mellett. A kézzel történő összeszerelést alapos tervező munka előzte meg, a gyár szakemberei kényesen figyeltek arra, hogy a kicsinyített más a lehető legjobban hasonlítson az eredetire.

A Gömbi névre hallgató első szériát az ’50-es évek végén kezdték gyártani, s egészen 1973-ig ontotta magáról a futószalag a népszerű gyerekjátékot. Alakját kissé gömbölyű formájáról kapta, eredetije pedig valószínűleg egy amerikai kocsi, a Studebaker Champion lehetett. 1966-tól, azaz már ettől a szériától a szovjet gyártók elkezdték a gyártási évet a rendszámba építeni. Apróbb változtatások mellett (például 1970-ben a műszerfal esett át némi ráncfelvarráson) több, mint húsz évig szolgálta ki a kis pajtásokat.

Moszkvics

A nem túl kreatív „kettes” névre keresztelt második széria 1973-tól jelent meg a piacon. A gyártók elhagyták a kerek formát, és áttértek a szögletes vonalvezetésre. Formabontó újításként a kis Moszkvicsokon megjelent a plexi szélvédő és a duda, valamint egy igazi extra is felütötte a fejét a szériatartozékok tekintetében, az autó nagyon elegáns műbőr üléssel gurult le a továbbiakban a gyártósorról. A sorozat egészen 1981-ig kápráztatta el a fiatal sofőröket.

1981 és 1984 között egy úgynevezett hibrid, azaz „átmeneti” széria jelent meg a Moszkvics kisautók piacán, ez már elővetítette a változás szelét: abroncsai szélesebbé váltak, s kapott némi optikai tuningot is (például gumi került a díszlécek alá és fölé).

Végül 1984 végétől 10 éven át, 1994-ig – az elnevezés tekintetében szintén nem sok gondolkodást sejtető – „hármas” széria kezdte el koptatni az utakat. Ennél a szériánál a jellemzően fém alkatrészeket felváltotta az olcsóbb műanyag, továbbá a műbőr ülések és az alumínium lökhárítók is cserére kerültek.

Forrás, fotó

Pityer

Szerkesztő, oldalgazda, a Retró Legendák alapítója

További cikkek a témában

Traktorok

Retro traktorok a történelemből

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy az emberek mikor hozták létre az első traktorokat, akkor az időbe
egészen a 19. századig kell visszarepülnünk.

Ikertelefon

Mi volt az ikertelefon, és miért kergetett az őrületbe minket?

Az ikertelefon a modern videóhívások és internetes összeköttetések tükrében ma már rossz viccnek tűnik csupán, jóllehet volt idő, amikor a hétköznapok cudar valóságaként köszönt ránk.

LEGO Reszkessetek, betörők

LEGO Reszkessetek, betörők – valódi vagy az év átverése?

Vajon az egész egy aprólékosan kitervelt médiahack, vagy a LEGO Reszkessetek, betörők valóban létezik? Kattints a részletekért!