Így sporolt az autós 1926-ban

A fiatal automobilisták is tudják, hogy a tél nem csak élvezetet, téli sportot, hanem gondokat és kiadásokat is hoz. – írja az Automobil – Motorsport újság 1926. december 28-i számában. Hogyan készültek az autósok a télre közel kilencven évvel ezelőtt? Min spórolt a kor gépkocsi tulajdonosa a két világháború között? Spórolási tanácsok egy korabeli autós lapból. Természetesen ezeket a házi barkács technikákat ma már senkinek nem ajánljuk!

„Először is a hólánc. Nagyon jó szolgálatot tesznek a házban lévő öreg kötelek. (…) Természetesen a felerősítésnél vigyáznunk kell arra, hogy az egyes  kötéldarabok lazán feküdjenek a pneumatikon, hogy azután egy másik kötéldarabbal, vagy szíjjal szorosra húzhassuk őket össze. A lazakötelet hamarosan rongyokká tépnék az út egyenetlenségei. Nem érdemes egy darab kötéllel végigfogni a kereket, mert az egy helyen szakadt kötél ilyenkor egyszerre hullana le a kerékről.

A hűtővíz befagyásától való félelem is sok kellemetlen percet szerez az automobilistáknak. Rendszerint olyan tömeg fagyásgátló anyagot kevernek hűtővizükbe, hogy az északisarkon is folyós állapotban maradna. Nálunk a téli hőmérséklet ritkán süllyed a -5 Celsius alá. Ilyenkor elég egy rész alkohol keverése kilenc rész vízhez, hogy a hűtővíz befagyását megakadályozzuk. Ez pedig alig néhány cigaretta ára. (…)

oldsmobile

Jelentős költséget okoz a legmodernebb és a motorfedő alá helyezhető kályhácska beszerelése is. Ezek kétségkivül kifogástalanul működnek, azonban nélkülözhetők.

Elég, ha egy régi szénszálas izzólámpát helyezünk éjszaka a a motorfedő alá, természetesen, ne felejtsük el meggyújtani. (…) A szénszálas körte alkalmazását nem a villanytársaság kedvéért, hanem azért ajánljuk, mert tudvalevőleg világítani nem, de melegíteni annál jobban tud. Ez a berendezés egyszersmind tűzbiztos is.

Téli diskurzus-téma az autósok között, hogy hányadikra gyullad a motoruk. Nem kell büszkének lennünk arra, hogy rövid két perc alatt begyullad, de nem kell feltétlenül költséges indítósegély-berendezéseket sem beépíteni a kocsinkba. Következő egyszerű berendezés megteszi: Vegyünk egy darab bádogot, tegyünk rá egy darab karbidot, öntsünk rá egy kis vizet, tartsuk a karburátor levegőszívó nyílása elé és most kurblizzunk és a motor – játszva fog begyulladni.

A havas és ködös időben való világítás problémáját kétségkívül kiválóan oldják meg a sárga fényszűrők. Mindenesetre a legolcsóbb, ha nem is egyúttal a legelegánsabb megoldás, egy öreg sárga kendő, melyet a lámpa elé kötünk.

Reméljük, hogy ezzel a pár sorral hozzájárulunk a sokszor nem túltehetős autótulajdonos kiadásainak csökkentéséhez.”

Forrás; Fotó

Pityer

Szerkesztő, oldalgazda, a Retró Legendák alapítója

További cikkek a témában

Traktorok

Retro traktorok a történelemből

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy az emberek mikor hozták létre az első traktorokat, akkor az időbe
egészen a 19. századig kell visszarepülnünk.

Ikertelefon

Mi volt az ikertelefon, és miért kergetett az őrületbe minket?

Az ikertelefon a modern videóhívások és internetes összeköttetések tükrében ma már rossz viccnek tűnik csupán, jóllehet volt idő, amikor a hétköznapok cudar valóságaként köszönt ránk.

Masszázs és relaxáció

Rekreáció és masszázs a szocializmusban

Erősen téved, aki azt gondolja, hogy a különböző masszázs és dögönyöző gépek az újkor vívmányai. Nézzük, hogyan töltődtünk fel a szocializmusban.